Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Τι είναι η ειδική διαπαιδαγώγηση;
Με βάση τον Νόμο 3699/2008 η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι το σύνολο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών στους μαθητές με αναπηρία και διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Σκοπός της ειδικής διαπαιδαγώγησης είναι η ένταξη των μαθητών με ειδικές ανάγκες στο οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό πλαίσιο όπου ζουν και η εξάλειψη της περιθωριοποίησης και της απομόνωσής τους.
Με την ειδική αγωγή γίνεται μια προσπάθεια για το παιδί να ενταχθεί στην κοινωνία ως ένα μη εξαρτημένο αλλά και παραγωγικό μέλος της. Στην ειδική αγωγή συμπεριλαμβάνεται οτιδήποτε προσφέρεται στο παιδί και έχει βοηθητικό ρόλο.
Σε ποια ηλικία ξεκινάει η ειδική διαπαιδαγώγηση;
Δεν υπάρχει συγκεκριμένο ηλικιακό όριο για να ξεκινήσει ο ειδικός παιδαγωγός οποιαδήποτε παρέμβαση με ένα παιδί. Ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί στην κάθε ηλικία, ο ειδικός παιδαγωγός δομεί την παρέμβαση με βάση τις ανάγκες του μαθητή. Συνήθως οι γονείς προβληματίζονται με την είσοδο του παιδιού στην προσχολική εκπαίδευση και κυρίως με τη φοίτησή του παιδιού στο Δημοτικό, όπου φαίνονται πιο έντονα οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζει λόγω της αλλαγής σχολικού πλαισίου και των μαθησιακών απαιτήσεων. Σε περιπτώσεις όμως παιδιών που ήδη έχουν διαγνωσθεί με κάποια αναπτυξιακή καθυστέρηση και ακολουθούν πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης, παιδιά μικρότερης ηλικίας ενδεχομένως να χρειαστούν παρέμβαση από ειδικό παιδαγωγό.
Ποιος είναι ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού;
Γιατί να απευθυνθώ σε ειδικό παιδαγωγό;
Ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού είναι κυρίως παιδαγωγικός, συμβουλευτικός και υποστηρικτικός. Ο ειδικός παιδαγωγός αναλαμβάνει και αλληλεπιδρά εκπαιδευτικά και θεραπευτικά με τα παιδιά, οργανώνοντας τη θεραπεία του παιδιού σε συνεργασία με τους γονείς, το παιδί και το σχολικό πλαίσιο. Συνήθως έχει προηγηθεί η διάγνωση του παιδιού από κάποιο δημόσιο διαγνωστικό φορέα (Ιατροπαιδαγωγικό κέντρο, ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ), όπου ο ειδικός παιδαγωγός παίρνει βασικές πληροφορίες για να δομήσει τη δική του αξιολόγηση για το προφίλ του μαθητή. Στη συνέχεια, σχεδιάζει ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης που περιλαμβάνει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους. Ανάλογα με τις ειδικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένα παιδί οι στόχοι που τίθενται μπορεί να αφορούν στην ανάγνωση, στη γραφή ή σε ένα συνδυασμό και των δύο. Επίσης, οι στόχοι είναι πιθανό να επικεντρώνονται (και) σε άλλους τομείς όπως τα μαθηματικά, η ενίσχυση της μνήμης, η κατανόηση, η βελτίωση της συγκέντρωσης της προσοχής, η λεκτική ή/ και η μη λεκτική επικοινωνία, η αυτοεξυπηρέτηση. Ακόμη, δίνεται μεγάλη έμφαση στην επικοινωνιακή και κοινωνική συνδιαλλαγή του παιδιού με το οικείο περιβάλλον του (οικογένεια, σχολείο) αλλά και με το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Προτεραιότητα του ειδικού παιδαγωγού είναι να βελτιώσει οποιαδήποτε δεξιότητα θα αυξήσει την ποιότητα της καθημερινής διαβίωσης του ατόμου. Ο ειδικός παιδαγωγός μαθαίνει στο άτομο πώς να μαθαίνει, διδάσκοντάς του στρατηγικές μάθησης και χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους διδασκαλίας. Ακόμη, ο ειδικός παιδαγωγός αξιοποιεί δημιουργικά τις δυνατότητες του κάθε παιδιού και μέσα από παιγνιώδεις βιωματικές δραστηριότητες βοηθά το παιδί να οργανώσει ποιοτικά τον χώρο και τον χρόνο του συμβάλλοντας στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησής του.
Παρέμβαση σε Μαθησιακές Δυσκολίες
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ορισμένα παιδιά παρουσιάζουν δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή στην ορθογραφία, στα μαθηματικά.
Ορισμένες ενδείξεις για την αναγκαιότητα ένταξης ενός παιδιού σε πρόγραμμα ειδικής αγωγής είναι όταν το παιδί παρουσιάζει κάποιες από τις παρακάτω δυσκολίες:
Μαθησιακά
- Διαβάζει αργά, συλλαβιστά και με αυθαίρετες παύσεις.
- Αγνοεί τα σημεία στίξης συνεχώς.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει το κείμενο που διαβάζει.
- Κάνει δυσανάγνωστα γράμματα.
- Δε χρησιμοποιεί σημεία στίξης.
- Κάνει πολλά συντακτικά και ορθογραφικά λάθη.
- Κολλάει λέξεις μεταξύ τους και αφήνει μεγάλα κενά ανάμεσα στις λέξεις.
- Δε γράφει ολοκληρωμένες προτάσεις.
- Μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν οπτικά (π.χ. ε/ω, ρ/σ).
- Μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν φωνολογικά (π.χ. π/τ, β/φ).
- Ξεχνάει, προσθέτει ή αντιμεταθέτει γράμματα.
- Δεν υπάρχει λογική σειρά στην οργάνωση του γραπτού του/της.
- Δυσκολεύεται πολύ στην παραγωγή γραπτού λόγου.
- Δε βγάζει νόημα αυτό που γράφει.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει σύνθετες προτάσεις ή οδηγίες.
- Το λεξιλόγιο του είναι φτωχό και περιορισμένο.
- Μπερδεύεται με παρομοιώσεις, μεταφορές ή με πολλαπλές έννοιες μιας λέξης.
- Δυσκολεύεται να συντάξει τον λόγο του και να εκφραστεί.
- Δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια.
- Δυσκολεύεται να κάνει τις βασικές πράξεις (πρόσθεση, αφαίρεση, διαίρεση, πολλαπλασιασμός) ή τις μπερδεύει.
- Δεν καταφέρνει να λύσει προβλήματα.
- Μπερδεύει τα σύμβολα των πράξεων. Δηλαδή κάνει πρόσθεση + ενώ το σύμβολο δείχνει πολλαπλασιασμό x.
- Δυσκολεύεται στον χρονικό υπολογισμό. Δυσκολεύεται με την ώρα και τους μήνες.
Συμπεριφορά
- Κουράζεται εύκολα και γρήγορα με τα μαθήματά του.
- Αργεί πολύ να ολοκληρώσει τις σχολικές του υποχρεώσεις.
- Χάνει την υπομονή του και γκρινιάζει.
- Θέλει να ολοκληρώσει τις εργασίες του άμεσα και βιαστικά ή δεν καταφέρνει να τις ολοκληρώσει.
- Δυσκολεύεται να ξεκινήσει και να διατηρήσει μια συζήτηση.
- Συμπεριφέρεται σαν παιδί μικρότερης ηλικίας.
- Είναι αφηρημένος και δεν προσέχει στο μάθημα στο σχολείο.
- Ξεχνάει εύκολα.
- Δε συμμετέχει στο μάθημα στο σχολείο.
- Τριγυρίζει μέσα στην τάξη κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
- Αδυνατεί να αντιγράψει σωστά από τον πίνακα.