Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων
Οι κοινωνικές δεξιότητες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας.
Στόχος αυτών των ομάδων είναι η εκπαίδευση των παιδιών στις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες για να μπορούν να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στα κοινωνικά περιβάλλοντα.
Ακόμα δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να δοκιμάσει και να εφαρμόσει κανόνες σε ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου πρωταρχικό μέλημα είναι η ανάπτυξη του «αισθήματος του ανήκειν», ένα από τα μεγαλύτερα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει από την συμμετοχή του σε μια αντίστοιχη ομάδα.
Στις ομάδες αυτές, αξιοποιούμε διάφορες τεχνικές και μέσα όπως είναι το παιχνίδι, το συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι ρόλων, οι κοινωνικές ιστορίες, τα εικαστικά μέσα (πχ. ζωγραφική, χειροτεχνίες), η ψυχοκινητική αγωγή κ.ά.
Αναπτύσσονται έτσι οι κοινωνικές – επικοινωνιακές δεξιότητες του παιδιού, οι κατάλληλες κοινωνικές συμπεριφορές, καλλιεργείται η έκφραση και η κατανόηση των συναισθημάτων του, η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων (ενσυναίσθηση) και η συνεργασία.
Στις κοινωνικές ομάδες ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών δομούνται ατομικές δεξιότητες οι οποίες μπορούν να χωριστούν στις παρακάτω κατηγορίες:
1. Δεξιότητες λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
- Πώς να είμαι καλός ακροατής ή ομιλητής
- Πώς να αυτοπαρουσιάζομαι
- Πώς να στέλνω και να λαμβάνω μηνύματα
- Πώς να κάνω ερωτήσεις για αναζήτηση πληροφοριών
- Πώς να εκθέτω ένα παράπονο
- Πώς να ανοίγω ή να κλείνω μια συζήτηση με άλλα άτομα
- Πώς να ερμηνεύω χειρονομίες ή γκριμάτσες του άλλου
2. Δεξιότητες σύναψης και διατήρησης διαπροσωπικών σχέσεων
- Πώς να κάνω φίλους
- Πώς να συνεργάζομαι με άλλους
- Πώς να ζητάω βοήθεια ή συμμετοχή σε μία ομάδα
- Πώς να διαπραγματεύομαι ή να διεκδικώ αυτά που θέλω
- Πώς να διαχειρίζομαι συγκρούσεις και τσακωμούς με άλλα άτομα
- Πώς να διεκδικώ την αποδοχή του άλλου
3. Δεξιότητες διαχείρισης των συναισθημάτων
- Πώς να αντιλαμβάνομαι τον τρόπο που σκέφτεται ή αισθάνεται ο άλλος
- Πώς να προσδιορίζω και να εκφράζω τα συναισθήματά μου
- Πώς να ελέγχω τον θυμό μου
- Πώς να διαχειρίζομαι την αποτυχία ή απογοήτευση
- Πώς να επιδεικνύω την καταλληλότερη συμπεριφορά
4. Δεξιότητες επίλυσης προβλήματος και λήψης αποφάσεων
- Ποιο είναι το πρόβλημα;
- Πόσο σημαντικό είναι;
- Πού θέλω να πάω; Τι θέλω να πετύχω;
- Πώς θα πετύχω τον στόχο μου;
- Ποια είναι τα αίτια του προβλήματος;
- Ποιες είναι οι πιθανές λύσεις ή αποφάσεις που μπορώ να πάρω;
- Ποιες είναι οι συνέπειες κάθε επιλογής;
- Πέτυχαν οι στόχοι μου;
- Τι έμαθα από αυτό το πρόβλημά μου;
- Τι θα έκανα την επόμενη φορά;